mititaire Duitse luchthaven te Gontrode, WO I
 

Duits militair vliegveld te Gontrode uit WO I

Korte geschiedenis van de Duitse militaire WO I luchthavens in de directe omgeving van Gent.

Algemene geschiedenis van deze vliegvelden tijdens WO I.
  • Wat is er heden nog terug te vinden van wat ooit het vliegveld van Gontrode was?

Beschrijving van nog bestaande restanten van dit voormalig Duitse vliegveld uit Wereldoorlog I

Hieronder alvast enkele foto's van de grote centrale hall in zijn glorieperiode. In eerste instantie als hall voor een Zeppelin daarna als stapelplaats voor vliegtuigen gebruikt op het vliegveld van Gontrode.

De hall was 180 meter lang, 45 a 50 meter breed en 25 meter hoog.

Ze werd opgetrokken uit en combinatie van metalen profielen (oa spoorwegrails van de lijn Oostende-Brussel), planken en balken en teerpapier om ze waterdicht te maken.

Foto van de bouw van de hall in 1914 - Collectie MAD Melle.

In de zijkanten waren op twee hoogtes telkens 15 langwerpige ramen voorzien. In eerste instantie was de loods voorzien voor het plaatsen van drie zeppelins. Later waren het vooral vliegtuigen. Voor de bouw van de loods hebben de Duitsers zelfs de spoorwegrails van de door de oorlog niet meer gebruikte lijn Oostende-Brussel gerecupereerd.

De hall had aan de voorzijde 2 heel grote schuifdeuren. Ook achteraan waren er veel lagere poorten. Dit om windverplaatsing te kunnen maken om de Zeppelins gemakkelijker uit de loods te krijgen.

De rails die intern in de hall zichtbaar waren dienden ook om met karretjes de Zeppelin te fixeren zodat hij niet tegen de wanden of de vloer kon schuren waardoor hij beschadigd zou geraken.

Enkele foto's van de nog intacte grote hall. Linksboven kijken we op de achterzijde van de loods waar vliegtuigen ook blijkbaar konden naar binnen gereden worden. Onderaan rechts dezelfde achterzijde, allicht reeds kort na eind WOI. De hall is al zwaar in verval. De foto rechtsboven toont de binnenzijde van de hall. Je ziet duidelijk een dubbel spoor lopen in de loods zelf dat bruikbaar was om zwaardere onderdelen naar binnen en buiten te kunnen rijden uit de hall. Onderaan links een globaal zicht op de voorzijde met deg rote poorten geopend. (Foto's bovenaan: Collectie Thomas Ghendt, Foto's onderaan: Collectie Maky Goesy)

Restanten van de grote loods.

Er zijn maar zeer weinig restanten van deze loods meer aanwezig. Zoals eerder geschreven hebben de Duitsers bij het verlaten van de site de nog bruikbare elementen opgeblazen, inclusief deze kolosale loods. Het valt wel op dat aan de randen van de velden de grootste stukken puin aan de kant op hoopjes gelegd worden omdat men deze vermoedelijk hier in de ondergrond blijft vinden. Men wil waarschijnlijk daardoor beschadiging van landbouwmachines proberen voorkomen.

restanten loods Gontrode restanten loods Gontrode
Dit hoopje beton en rommel is het enige dat nog verwijst naar de toenmalige grote hangar die hier stond.
Nogmaals ditzelfde hoopje beton met op de achtergrond de eerste van twee vrij grote schuilbunkers. U kijkt op de achtergrond op de restanten van de bunker D1.

Routebeschrijving om het voormalige vliegveld terug te vinden.

  • Volg de Geraardsbergsesteenweg tot aan de kerk te Gontrode.
  • Recht over de kerk heeft de de Scheldestraat (richting Merelbeke, Lemberge).
  • U komt op uw linker kant voorbij weidse velden waar u in de verte de beide bunkers kunt zien liggen. De bunker D1 ligt meteen naast het wegeltje dat in de velden loopt. Langs dit wegeltje liggen ook de restanten van de grote loods. De grote bunker D2 ligt verderop in het veld.

Gebruikte externe bronnen

Websites die werden geraadpleegd